En bransch som växer sig allt större är mobilspel, och allra bäst inom branschen klarar sig de nordiska spelutvecklarna. De nordiska framgångarna började med det finska företaget Rovios spel Angry Birds, som nästan dominerade spelappsmarknaden 2012. Angry Birds är fortfarande populärt, men sedan dess har spelet fått hård konkurrens av ett antal svenska företag, framförallt spelutvecklaren King och spelet Candy Crush Saga. År 2013 var spelet det största spelet på Facebook globalt, och syntes även i videon till den koreanska superstjärnan Psys låt ”Gentleman”. I slutet av 2013 flaggade företaget för att en börsnotering på Nasdaq var nära förestående, och bolaget uppgavs då vara värt runt 30 miljarder kronor. Kings spel har totalt runt 225 miljoner aktiva spelare, och omsätter ungefär 23 miljoner kronor – per dag. Andra nordiska mobilspelsutvecklare som har nått stor framgång och börjat konkurrera ut sina amerikanska kollegor är svenska Mojang och Stardoll och danska Moviestarplanet.iphone-410316_1280

Vad är det då som är receptet bakom framgångarna? Per Strömbäck, som talar för branschorganisationen Dataspelsbranschen, tror att det delvis beror på att de nordiska spelutvecklarna har mycket små hemmamarknader, och därför tidigt satsar på att etablera sig internationellt. Han tror också att det beror på att nordiska företag satsar på att anställa människor med hög kompetens och hög teknisk kunskapsnivå.

Även den svenska och nordiska företagskulturen kan vara en del av framgångsreceptet, menar Strömbäck. Den platta hierarki vi har inom svenska företag lämpar sig väl för det samarbete som krävs för att utveckla spel, medan den strikta hierarki som finns i många andra länder kan utgöra ett hinder. En av grundarna bakom King förstärker den bilden. Han säger att bolagets spelutvecklare jobbar tätt tillsammans i små grupper. Företagets stora tillväxt gör att de behöver expandera även sin personalstyrka, från de befintliga ungefär 350 anställda idag till ungefär det dubbla innan året är slut. Detta för att klara av att leverera nya spel och uppgraderingar i den takt som spelarna kräver. En av grupperna på bolaget arbetar till exempel konstant med att utveckla nya banor för de redan befintliga spelen.

Framgångsreceptet för ett bra mobilspel verkar vara ett relativt okomplicerat spel, som ändå kräver viss skicklighet, och som är beroendeframkallande. Det har dessa nordiska mobilspelsutvecklare lyckats med.

Taggar