Att göra en egen app
Går du i tankar om att skapa en mobilapp?

Appmarknaden har fullständigt exploderat och nu överstiger de enligt Apple 350 000 bara för Iphone.

Dagens appar är inte beroende av ständig uppkoppling mot Internet och de är skrivna för att använda telefonens hårdvara och operativsystemets funktioner.

 

App – utan att skriva kod
Nu är det möjligt att skapa appar även om man inte har kunskaper att utveckla en och utan att behöva lära sig skriva kod.

Det finns nya verktyg som låter dig samla mobilanpassad information som redan är skapad och publicerad på Internet. Verktygen låter dig förädla informationen och inkludera kopplingar till exempelvis den inbyggda gps:en eller notiser.

Fast det är förstås bra om du har gjort någon hemsida och till och med använt dig av css och javascript. Med lite erfarenhet av att skapa och designa hemsidor kommer du långt. Du behöver alltså inte lära dig något nytt programmeringsspråk.Göraegenapp1

 

Vanlig webbdesignteknik räcker
Med html5, css och javascript kan du skapa appar som mer eller mindre ser ut som ”riktiga” iOS-appar. Dessa appar fungerar dessutom nästan exakt som en riktig app, utvecklad med Xcode,  Apples utvecklingsmiljö.

 

Vinnande koncept
Drömmer du om att skapa ett framgångsrikt spel som Angry Birds från finska Rovio Games behöver du inte bara en unik spelidé. Du måste, ja faktiskt måste, redan före själva lanseringen av spelet ha beslutat dig för en bestämd affärsmodell.

Är din avsikt att utveckla ditt spels varumärke som Rovia Games gjort med Angry Birds, behöver du även ha planerat olika utvecklingssteg i spelet redan före själva lanseringen.

Sedan bör du studera deras affärsmodell, merchandising närmare, och hur man går tillväga då man använder sig av den. Om din app blir framgångsrik kan du, liksom Angry Birds, tjäna pengar på profilprodukter via exempelvis Nicmacollection.

Den som inte har möjlighet att göra en egen app men ändå önskar ekonomisk framgång kan prova pengalyckan på casino. Här kan du lära dig mer om casino.

 

Merchandising
Merchandising, kallas även varumärkeslicensiering på svenska. Den affärsmodellen avser användandet av ett upphovsrättsligt skyddat verk, varumärke eller en fiktiv person (Angry Birds) som underlag för framställning och försäljning av kringprodukter som baseras på hela eller delar av verket eller varumärket. Dessa produkter kan vara konfektyr, textilier som lakan, handdukar och t-shirts, muggar och annat.

 

Starkt varumärke
Med ett mycket starkt varumärke utgör värdet av de immateriella rättigheterna en stor andel av omsättningen.

Under 2012 uppgav Rovia Games att försäljningen gick upp med 101% till 195 miljoner USD, varav just varumärkeslicensiering utgjorde hela 45%. Nära hälften av försäljningen bestod alltså av av kringprodukter med deras varumärke…

Taggar